Logo BIP

Dziennik zmian - archiwalna wersja artykułu

Publiczne Gimnazjum w Jastrzębiu

wykonał: Benedykt Kamiński typ akcji: Edycja akapitu artykułu

Publiczne Gimnazjum w Jastrzębiu
87-322 Jastrzębie
(0-56) 4955712
e-mail: gimn.jas@wp.pl


Opis działalności:

S T A T U T PUBLICZNEGO GIMNAZJUM im. ROMUALDA TRAUGUTTA W JASTRZĘBIU

NAZWA SZKOŁY
§1. Nazwa szkoły zawiera określenie:
1) Typ szkoły: gimnazjum
2) Siedzibą szkoły jest miejscowość Jastrzębie, 87- 322 Jastrzębie
3) Publiczne Gimnazjum w Jastrzębiu w latach szkolnych 1999/2000 i 2000/2001 posiada oddział zamiejscowy w Szkole Podstawowej w Nowych Świerczynach. Po tym okresie wszystkie oddziały gimnazjalne będą funkcjonować w Jastrzębiu. Obwód Publicznego Gimnazjum w Jastrzębiu obejmuje teren całej gminy Grążawy oraz miejscowości Pólko i Bachor gminy Górzno oraz Szczuka Nr 60- 63 gminy Brodnica.

§2. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w brzmieniu tj.„Publiczne Gimnazjum w Jastrzębiu”
1) Na pieczęci używana jest nazwa „Publiczne Gimnazjum w Jastrzębiu 87- 322 Jastrzębie

§3. Gimnazjum nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady gimnazjum lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
1) Imię Gimnazjum powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej lub dydaktycznej tegoż gimnazjum.

INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM
§4. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina w Grążawach.
1) Cykl kształcenia trwa 3 lata.
2) Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz przerw i ferii określa Minister Edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.

CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
§5.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, a przede wszystkim:
1) Wprowadza ucznia w świat nauki prze poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiających dalsze kształcenie.
2) Rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania uczniów.
3) Wprowadza ucznia w świat kultury i nauki.
4) Rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.
2. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości religijnej organizując w ramach zajęć szkolnych naukę religii i etyki dla uczniów, których rodzice (opiekunowie prawni) wyrażają takie życzenie.
3. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez pracę wychowawcy klasowego i pedagoga szkolnego oraz kierowania na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej za zgodą rodziców.
4. Szkoła umożliwia kontynuowanie nauki uczniom niepełnosprawnym poprzez organizację nauczania indywidualnego.
5. Poprzez organizację kół zainteresowań, przedmiotowych i rekreacyjno- sportowych szkoła umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów.
6. Uczeń może spełniać obowiązek szkolny poza szkołą. Decyzję podejmuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców. Zorganizowana nauka w domu lub kształcenie dziecka w innej formie wybranej przez rodzica (opiekuna prawnego) musi gwarantować dziecku uzyskanie wiedzy i umiejętności koniecznych dla uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum.
7. Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, a w przypadku klasy programowo najwyższej – kończy tę szkołę, jeżeli otrzymał ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych określonych planem nauczania stopnie wyższe od stopnia niedostatecznego.
Rada pedagogiczna może podjąć decyzję o warunkowym promowaniu ucznia, o ile ten uczeń nie zda egzaminu poprawkowego. Promocja może mieć w tym trybie miejsce raz w ciągu cyklu kształcenia i tylko w szczególnym przypadku.
Uczeń może otrzymać promocję (ukończyć szkołę) z wyróżnieniem.
8. Uczeń zdolny po spełnieniu odpowiednich warunków ma prawo do indywidualnego tako kształcenia.
9. Gimnazjum posiada wewnątrzszkolny system oceniania uchwalony przez radę pedagogiczną stanowiący załącznik Nr 1 do statutu.
10. Gimnazjum posiada szkolny program wychowawczy oraz program profilaktyki uchwalony przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego stanowiący załącznik Nr 2 do statutu.
 

ORGANY GIMNAZJUM
§6.
1. Organami gimnazjum są:
1) Dyrektor Gimnazjum
2) Rada Pedagogiczna
3) Rada Rodziców
4) Samorząd Uczniowski
5) Rada Gimnazjum
2. Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w gimnazjum:
Dyrektor Gimnazjum
Do działań dyrektora szkoły w szczególności należy:
1) w zakresie kierowania działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą:
a) kształtowanie twórczej atmosfery w szkole, właściwych warunków w pracy i stosunków pracowniczych,
b) przedkładanie do zatwierdzenia radzie pedagogicznej programów szkoły i projektów rocznych planów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły (tworzonych w zespołach nauczycieli), kierowanie ich realizacją oraz składanie radzie pedagogicznej okresowych sprawozdań z ich realizacji, a radzie rodziców udzielania informacji o działalności dydaktyczno- wychowawczej szkoły,
c) ustalenie, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców, organizacji pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
d) przydzielenie, w uzgodnieniu z radą pedagogiczną, nauczycielom zgodnie z ich kwalifikacjami prac i zajęć, o których mowa w art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy,
e) sprawowanie nadzoru pedagogicznego, w tym hospitowanie lekcji i innych zajęć prowadzonych przez nauczycieli, w celu systematycznego doskonalenia ich pracy,
f) przyjmowanie uczniów do szkoły
g) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i nauczycieli ustaleń statutu, regulaminu uczniowskiego i innych przepisów prawa szkolnego,
h) może skreślić ucznia z listy uczniów, w drodze decyzji, w przypadkach i określonych w statucie,
i) dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust 2 pkt 4 niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2) w zakresie organizacji działalności szkoły:
a) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego- obrony cywilnej i powszechnej samoobrony,
b) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników szkoły ustalonego w szkole porządku oraz dbałość o czystość i estetykę szkoły,
c) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno- gospodarczą szkoły,
d) określenie zakresu odpowiedzialności materialnej pracowników, zgodnie z przepisami działu piątego kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu odpowiednich warunków,
e) organizowanie wyposażenia szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
f) podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami.
3) w zakresie spraw kadrowych i socjalnych:
a) realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli,
b) zatrudnianie i zwalnianie pracowników szkoły,
c) premiowanie i nagradzanie pracowników zgodnie z „regulaminem premiowania”,
d) udzielanie kar porządkowych zgodnie z kodeksem pracy,
e) przyznawanie nagród dyrektora wyróżniającym się nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
f) wnioskowanie o inne nagrody określone przepisami oświatowymi,
g) załatwiania spraw osobowych pracowników nie będących nauczycielami;
4) w zakresie spraw administracyjno- gospodarczych:
a) zarządzanie powierzonym nauczycielowi majątkiem szkolnym,
b) planowanie, w uzgodnieniu z radą pedagogiczną, wykorzystania środków finansowych szkoły,
c) organizowanie i nadzorowanie kancelarii szkolnej,
d) organizowanie i przeglądu stanu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno- remontowych,
e) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego.
Rada Pedagogiczna
1) Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniu wszyscy pracownicy pedagogiczni bez względu na wymiar czasu pracy.
2) Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3) W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, na zaproszenie jej przewodniczącego, goście. Mają oni głos doradczy.
4) Uchwały Rady Pedagogicznej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
5) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane.
6) Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw, które mogłyby naruszać dobro osobiste uczniów, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie programu szkoły i planów pracy szkoły,
b) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
d) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
e) podejmowanie uchwał w sprawie programu wychowawczego gimnazjum po zasięgnięciu opinii Rady Gimnazjum, Rady rodziców i Samorządu Uczniowskiego,
8) Do kompetencji opiniodawczych Rady Pedagogicznych należy:
a) organizacja pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) projekt planu finansowego szkoły,
c) wnioski dyrektora szkoły o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień, (poza nagrodą dyrektora gimnazjum),
d) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
e) propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia funkcji kierowniczych w szkole.
Rada Rodziców
1) Rodzice mają prawo do wyłonienia swej reprezentacji – Rady Rodziców.
2) Rada Rodziców działa na podstawie regulaminu Rady Rodziców, uchwalonego przez ogólne zebranie rodziców.
3) Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Formy tego współdziałania uwzględniają prawo rodziców do:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych danej klasy podanych przez wychowawcę; zadań dotyczących szkoły przez dyrektora na ogólnych zebraniach rodziców,
b) uzyskiwanie w czasie przerw lekcyjnych, przed i po zakończeniu lekcji od nauczycieli i wychowawcy rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce. Rodzice- opiekunowie w formie ustnej lub pisemnej są informowani przez wychowawcę klasy oraz nauczyciela uczącego o przewidywanym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem semestru (rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych).
4) Przedstawiciele rodziców mogą występować do rady rodziców oraz dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
Samorząd uczniowski
1) Uczniowie mają prawo do wybrania Zarządu Samorządu Uczniowskiego na zasadach określonych w regulaminie Samorządu Uczniowskiego.
2) Samorząd tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.
3) Zasady wybierania i działania organów samorządu określa uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4) Samorząd Uczniowski może przedstawiać radzie szkoły, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
f) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

Rada Gimnazjum
1) w Publicznym Gimnazjum w Jastrzębiu działa Rada Gimnazjum w oparciu o art. 50 i 51 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty.
2) Rada Gimnazjum składa się z co najmniej 7 osób:
- przedstawiciel rodziców, wybranych przez ogół rodziców
- przedstawiciel nauczycieli, wybranych przez ogół nauczycieli
- lidera samorządu uczniowskiego
3) Kadencja rady trwa trzy lata z możliwością dokonywania corocznej zmiany 1/3 składu w przypadku dobrowolnego zrzeszenia się mandatu przez członka rady.
4) Członkowie rady wybierają spośród siebie przewodniczącego, którego kadencja trwa 2 lata.
5) Rada działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
6) Członkowie rady gimnazjum mogą podjąć uchwałę o rozszerzeniu składu rady o inne osoby niż wymienione w ppkt. 2. Osoby te jednak nie mają prawa głosu.
7) Rada Gimnazjum w szczególności:
- opiniuje i wnioskuje w sprawach rocznego planu finansowego środków specjalnych, rocznego planu finansowego szkoły, planu pracy szkoły i jej organizacji, projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ocenia z własnej inicjatywy pracę szkoły oraz jej sytuację, w tym osiągnięte wyniki dydaktyczno-wychowawcze i atmosferę szkoły,
- nadzoruje działalność wychowawczą gimnazjum w takich dziedzinach jak wychowanie seksualne, ekologiczne, religijne, społeczne oraz profilaktykę uzależnień i agresji,
- organizuje działalność pozaedukacyjną i środowiskową szkoły,
- inspiruje rodziców do nieustannego rozwijania swych zdolności i umiejętności wychowawczych – tworzy szkolny program szkolenia rodziców,
- promuje szkołę na zewnątrz,
- dba o dobry wizerunek szkoły.
8) Rada Gimnazjum nie gromadzi środków finansowych.

§7.
1. Za właściwe współdziałanie i przepływ informacji o podejmowanych przez poszczególne organa szkoły ustaleniach i wnioskach odpowiedzialni są dyrektor szkoły, przewodniczący rady rodziców, opiekun samorządu uczniowskiego i przewodniczący samorządu uczniowskiego.
2. W przypadku powstania sytuacji konfliktowej między organami szkoły, dyrektor spełnia rolę koordynatora wobec działań wszystkich organów.
3. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych szkoły:
a) spory między uczniem a uczniem rozwiązuje wychowawca bądź sąd koleżeński,
b) spory między uczniem a nauczycielem rozwiązuje zainteresowany nauczyciel, a w szczególnych przypadkach dyrektor szkoły,
c) spory między nauczycielem a nauczycielem rozwiązują zainteresowane strony, a w szczególności rada pedagogiczna,
d) spory między rodzicem a nauczycielem rozwiązuje dyrektor.
4. Organy szkoły składają pisemne zażalenia do dyrektora szkoły i oczekują wyczerpującej odpowiedzi.
5. Dyrektor szkoły, w zależności od rodzaju sprawy, podejmuje sam lub powołuje komisję pojednawczą, wraz z którą rozstrzyga spór w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.

ORGANIZACJA GIMNAZJUM
§8.
1. Termin rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja każdego roku.
3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych przez organ prowadzący szkołę.
§9.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Oddział klasowy nie powinien liczyć więcej niż 30 uczniów.
§10.
1. Liczba uczniów.
2. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych oraz informatyki. Podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów oraz na zajęciach języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów. W oddziałach liczących poniżej 24 uczniów można dokonywać podziału oddziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący szkołę.
3. Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów. Zajęcia prowadzone w grupach liczących mniej niż 12 uczniów mogą być prowadzone za zgodą organu prowadzącego.
4. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu wychowawcą.
5. Rodzice i uczniowie mają możliwość wpływu na zmianę lub wybór nauczyciela i wychowawcy. Ustala się następujący tryb postępowania w tej sprawie:
a) zmiana bądź wybór wychowawcy czy też nauczyciela może nastąpić na pisemny umotywowany wniosek, co najmniej 2/3 liczby głosów rodziców uczniów danej klasy, złożony do dyrektora szkoły, nie później jednak niż na miesiąc przed końcem semestru lub roku szkolnego,
b) dyrektor po przeanalizowaniu sprawy podejmuje stosowną decyzję,
c) od decyzji dyrektora rodzice mogą się odwołać do organu prowadzącego szkołę.
§11.
1. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§12.
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno- wychowawcze prowadzone w systemie klasowo- lekcyjnym.
2. godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
3. Przerwa śródlekcyjna nie może trwać krócej niż 10’, a przerwa przeznaczona na spożycie posiłku w stołówce nie może trwać krócej niż 30’.
4. Gimnazjum może prowadzić również zajęcia dodatkowe lub nadobowiązkowe za zgodą i ze środków organu prowadzącego lub rady rodziców, które w takim przypadku określają liczbę uczestników zajęć.
§13.
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zdw, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo- lekcyjnym.
2. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 12 uczniów.
§14.
1. Dla uczniów, którzy po rocznym uczęszczaniu do gimnazjum i ukończeniu 15 roku życia nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie mogą być tworzone oddziały przysposabiających do pracy.
2. Po zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia dyrektor szkoły, na podstawie uchwały rady pedagogicznej, za zgodą rodziców (prawnych opiekunów), przyjmuje ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy, uwzględniając opinię lekarską oraz opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej.
3. W oddziałach przysposabiających do pracy kształcenie ogólne realizuje się zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego w formach dostosowanych do potrzeb i możliwości ucznia.
4. Program przysposobienia do pracy opracowuje nauczyciel z uwzględnieniem wybranych treści kształcenia zawartych w podstawie programowej kształcenia w określonym zawodzie.
5. Przysposobienie do pracy może być organizowane w gimnazjum albo poza gimnazjum na podstawie umowy zawartej przez dyrektora szkoły ze szkołą zawodową, placówką kształcenia ustawicznego lub przedsiębiorcą.
§15.
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno- wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzacji wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
3. Pomieszczenie biblioteki szkolnej powinno umożliwiać:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
2) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
3) prowadzenie przysposobienia czytelniczo- informacyjnego uczniów.
4. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy:
1) w zakresie prac organizacyjno- technicznych:
a) gromadzenie zbiorów,
b) ewidencja materiałów bibliotecznych,
c) selekcja księgozbioru,
d) rozmieszczenie i porządkowanie zbiorów,
e) opracowanie książek,
f) warsztat informacyjny biblioteki.
2) w zakresie pracy pedagogicznej:
a) udostępnianie zbiorów,
b) działalność informacyjna biblioteki szkolnej,
c) przysposobienie czytelnicze i informacyjne,
d) pedagogizacja rodziców,
e) prowadzenie różnych form wizualnej propagandy książki i
czytelnictwa,
f) organizowanie imprez inspirujących czytelnictwo i rozwijanie
kultury czytelniczej,
g) podejmowanie roli współorganizatora życia kulturalnego na terenie
szkoły.
§16.
Świetlica i jej działalność:
1. Świetlica szkolna jest ważnym ogniwem w wypełnianiu przez szkołę funkcji opiekuńczej i prowadzi zajęcia uzupełniające pracę dydaktyczną i wychowawczą szkoły oraz rozwija zainteresowania i uzdolnienia uczniów poprzez:
a) organizowanie konkursów i imprez kulturalnych,
b) prowadzenie kół zainteresowań,
c) przedłużenie procesu lekcji – wykonywanie prac domowych,
d) przygotowywanie oprawy plastycznej szkoły.
2. Świetlica działa zgodnie z planem opracowanym przez nauczycieli wychowawców na każdy rok szkolny.
3. Program pracy świetlicy uwzględnia święta i uroczystości szkolne i środowiskowe oraz elementy pracy wychowawczej i programy profilaktyki uzależnień.
4. Zajęcia świetlicowe prowadzą nauczyciele gimnazjum.
§17.
1. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcącym nauczycieli lub szkołą wyższą.
§18.
1. Każda zorganizowana forma zajęć poza terenem szkoły musi być odnotowana w zeszycie wyjść przez nauczyciela – wychowawcę prowadzącego zajęcia.
2. Organizacja wycieczek szkolnych odbywa się za zgodą dyrektora szkoły.
a) podczas wycieczek szkolnych, w miejscu siedziby szkoły, opiekę nad grupą do 30 uczniów, sprawuje jeden opiekun,
b) podczas wycieczek poza teren siedziby szkoły opiekę nad grupą do 30 uczestników, sprawuje dwóch opiekunów,
c) podczas wycieczek szkolnych kilkudniowych oraz rowerowych opiekę sprawuje kierownik i 1 opiekun na 10 uczniów,
d) na udział w wycieczce szkolnej poza Brodnicę i Górzno, kierownik musi uzyskać pisemną zgodę rodziców uczniów,
e) wszystkie wycieczki szkolne wymagają wypełnienia karty wycieczki, zgodnie z odrębnymi przepisami,
f) kierownik wycieczki i opiekunowie obowiązani są sprawdzać stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w trakcie zwiedzania oraz po przybyciu do miejsca docelowego,
g) zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy i gołoledzi,
h) w czasie zawodów i imprez sportowych uczniowie muszą być również pod opieką nauczyciela.
3. Kierownik wycieczki zobowiązany jest do opracowania dokumentacji zgodnej z odrębnymi przepisami.
 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§19.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§20.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
§21.
1. Treści zadań oraz uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela:
1. Zadania wynikające z Karty Nauczyciela i ustawy o systemie oświaty,
nauczyciel w szczególności:
a) realizuje program kształcenia w przedmiotach wychowania i opieki w powierzonych klasach i zespołach osiągając w stopniu optymalnym cele szkoły ustalone w programach i planach pracy szkoły,
b) odpowiada za realizację ścieżek edukacyjnych,
c) wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej. Wnioskuje o jego wzbogacenie lub modernizację do organów kierujących szkołą,
d) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,,
e) udziela pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
f) bezstronnie i obiektywnie oraz sprawiedliwie ocenia i traktuje wszystkich uczniów,
g) informuje rodziców uczniów oraz wychowawcę klasy i radę pedagogiczną o wynikach dydaktyczno- wychowawczych swoich uczniów,
h) prowadzi prawidłowo dokumentację pedagogiczną przedmiotu lub koła zainteresowań,
i) wykonuje polecenia i zarządzenia dyrektora gimnazjum,
j) podnosi i aktualizuje wiedzę i umiejętności pedagogiczne,
k) pełni dyżury nauczycielskie zgodnie z regulaminem i harmonogramem. Dyżur rozpoczynają się 10’ przed pierwszą lekcją i trwa do odjazdu ostatniego autobusu szkolnego,
l) nauczyciel dyżurujący jako ostatni obowiązany jest zwrócić uwagę, by wszyscy uczniowie wsiedli do autobusów szkolnych.
2. Uprawnienia:
a) podejmuje decyzje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
b) jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespół podejmuje decyzję o treści programu koła lub zespołu,
c) ustala ocenę bieżącą semestralną i roczną postępów swoich uczniów,
d) ma prawo zgłosić do wychowawcy klasy uwagi dotyczącą zachowania swoich uczniów,
e) ma prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.
3. Odpowiada:
a) służbowo przed dyrektorem za:
- poziom wyników dydaktyczno- wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków w jakich działa,
- stan izby lekcyjnej sprzętów oraz środków dydaktycznych mu powierzonych,
b) służbowo przed władzami szkoły – ewentualnie cywilnie lub karnie za:
- tragiczne skutki wynikłe z braku nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach szkolnych – poza szkolnych, w czasie dyżurów mu powierzonych,
- nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
- zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

§22.
1. W celu realizacji zadań szkoły dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wprowadza się zasadę prowadzenia klasy przez jednego wychowawcę w całym cyklu edukacyjnym.

§23.
1. Treść zadań oraz uprawnień i odpowiedzialności wychowawcy klasy.
1) Zadania:
a) Programuje i organizuje proces wychowawczy w zespole, a w szczególności:
- tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
- rozwiązuje ewentualne konflikty w zespole, na płaszczyźnie wychowanek a społeczność szkoły,
b) Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami.
c) Ściśle współpracuje z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania na klasowych spotkaniach, włącza rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy.
d) Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy oraz każdego ucznia.

2) Uprawnienia - odpowiedzialność
a) Współdecyduje z samorządem klasy, z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższy okres.
b) Ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno- pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od kierownictwa szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę.
c) Ustala oceny z zachowania swoich wychowanków.
d) Ma prawo ustanowić (przy współpracy z klasą i szkołą radą rodziców) własne formy nagradzania swoich wychowanków.
e) Ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do odpowiednich instytucji.

3) Odpowiada:
Identycznie jak każdy nauczyciel, a oprócz tego:
a) Służbowo przed dyrektorem szkoły za osiągane cele wychowania w swojej klasie (grupie).
b) Za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno- wychowawczej.
c) Za prawidłowość dokumentacji szkolnej – uczniowskiej swojej klasy (grupy).
§24.
1. Nauczyciele tworzą zespoły: zespół wychowawczy, zespoły przedmiotowe oraz problemowo- zadaniowe:
- komisja ds. organizacji pracy szkoły
- komisja ds. wychowania i pomocy wychowawczej rodzinie
- komisja ds. efektów nauczania i pracy szkoły
- komisja ds. promocji kultury.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, wyłoniony spośród członków zespołu. Pracę wszystkich zespołów koordynuje lider powołany przez dyrektora szkoły.
3. Do zadań zespołów o których mowa w ust. 1 należy w szczególności:
1) Udział w opracowaniu propozycji szczegółowych zasad wewnątrz szkolnego systemu oceniania uczniów zgodnie z odrębnymi przepisami.
2) Udział w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych szkoły.
3) Organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego.
4) Przygotowanie projektu programu wychowawczego gimnazjum.
§25.
1. W gimnazjum jest utworzone stanowisko pedagoga szkolnego.
2. Do zadań pedagoga szkolnego należy w szczególności:
1) wspieranie młodzieży w rozwiązywaniu problemów na tle;
a) konfliktów rodzinnych
b) niepowodzeń szkolnych
c) zaburzeń rozwojowych
d) niedomagań zdrowotnych
e) trudności materialnych i innych
2) wspierania nauczycieli:
a) w diagnozowaniu sytuacji życiowej uczniów
b) w codziennej pracy z młodzieżą
c) w pracy z uczniami trudnymi
3) wspieranie rodziców poprzez:
a) udzielanie porad pedagogicznych
b) pośrednictwo w kontaktach z poradnią psychologiczno- pedagogiczną oraz innymi specjalistycznymi poradniami dla młodzieży.
3. Pedagog szkolny podejmuje działalność pedagogiczną polegającą na:
a) integrowaniu społeczności uczniowskiej oraz wyzwalaniu aktywności i samorządności młodzieżowej,
b) prowadzeniu zajęć na tematy interesujące i ważne dla młodzieży,
c) organizowaniu zajęć pedagogizacji dla rodziców
d) organizowaniu prelekcji dla młodzieży z zakresu wczesnej profilaktyki niedostosowania społecznego oraz oświaty zdrowotnej,
e) uczestniczeniu w kursach, warsztatach i seminariach dokształcających
f) diagnozy sytuacji młodzieży przebywającej w domach rodzinnych,
g) prowadzeniu orientacji zawodowej,
h) dokonywaniu okresowej oceny sytuacji wychowawczej w gimnazjum;
i) współpracy z radą rodziców, radą gimnazjum, służbą zdrowia oraz innymi instytucjami edukacyjno- opiekuńczo- terapeutycznymi.
UCZNIOWIE GIMNAZJUM
§26.
1. Do szkoły uczęszczają w zasadzie uczniowie od 13 do 16 lat, w uzasadnionych przypadkach do ukończenia 18 roku życia.
§27.
1. Do klasy pierwszej przyjmuje się:
1) Z urzędu – absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum.
2) Na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem gimnazjum, w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami.
3) W przypadku większej liczby kandydatów spoza obwodu gimnazjum, listę przyjętych ustala się na podstawie kryteriów określonych przez gimnazjum, uwzględniając oceny i inne osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia sześcioletniej szkoły podstawowej.
4) Kryteria, o których mowa w ust. 3 podaje się do wiadomości kandydatom w terminie ustalonym przez dyrektora gimnazjum.
§28.
1. P r a w a i o b o w i ą z k i u c z n i a
1) Uczeń ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
b) opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, przejawami patologii społecznej oraz ochronę przed przemocą, uzależnieniem i demoralizacją,
c) do poszanowania jego godności,
d) życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno- wychowawczym,
e) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie naruszy tym dobra innych osób,
f) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g) sprawiedliwej, obiektywnej, umotywowanej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
h) pomocy w przypadku trudności w nauce,
i) korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
j) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
k) wpływanie na „życie” szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
l) zwolnień, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, z następujących zajęć obowiązkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami:
a) języka obcego
b) wychowania fizycznego
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a w szczególności:
a) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
b) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c) ponosić odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
d) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
e) wystrzegać się szkodliwych nałogów,
f) naprawiać wyrządzone szkody materialne,
g) dbać o honor i tradycje gimnazjum,
h) podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom dyrektora gimnazjum, rady pedagogicznej oraz ustaleniom samorządu uczniowskiego.
§29.
W szkole obowiązują nagrody i kary.
I. 1)N a g r o d y:
a) Ustna lub pisemna pochwała wychowawcy klasy, wobec zespołu klasowego.
b) Pochwała dyrektora szkoły, wobec wszystkich uczniów gimnazjum.
c) Otrzymanie dyplomu lub innego wyróżnienia za reprezentowanie szkoły.
d) Otrzymanie nagrody książkowej lub listu pochwalnego.
e) Złoty medal ucznia.
f) Medal „Złoty absolwent”.
g) Wyróżnienie – Najlepszy sportowiec.
2) Dopuszcza się łączne stosowanie różnych rodzajów nagród.
3)Nagrody finansowane są ze środków własnych gimnazjum oraz przez radę rodziców gimnazjum.
4)Uczniom przyznaje się świadectwo z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
II. 1) K a r y:
a) Upomnienia w indywidualnej rozmowie z uczniem przez wychowawcę.
b) Nagana wychowawcy wobec klasy.
c) Upomnienie dyrektora.
d) Nagana udzielona przez dyrektora szkoły wobec wszystkich uczniów gimnazjum:
- zakaz uczestniczenia w imprezach organizowanych prze gimnazjum,
- przeniesienie ucznia do klasy równorzędnej,
- skreślenie z listy uczniów gimnazjum.
2) Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
2a/ W przypadku zastosowania wobec ucznia wszystkich rodzajów kar wymienionych w ust. 2, jeżeli nadal zaniedbuje obowiązki szkolne, łamie postanowienia statutu gimnazjum i regulaminów wewnętrznych, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia takiego ucznia z listy uczniów gimnazjum, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, z zastrzeżeniem ust. 2b;
2b/ Uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem do innego gimnazjum;
2c/ Wniosek o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum dyrektor składa na ręce Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty.
3) Uczeń i jego rodzice – opiekunowie mają prawo odwołać się od nałożonej kary do dyrektora szkoły. Odwołanie winno być rozpatrzone w ciągu trzech dni. Odwołanie wymaga formy pisemnej.
3a/ Wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie kary do chwili jego rozstrzygnięcia.
3b/ Dla zbadania zasadności odwołania dyrektor powołuje komisję w składzie:
1) dyrektor gimnazjum
2) pedagog
3) 2 członków komisji ds. wychowania
4) lider samorządu uczniowskiego
4. Za ciężkie lub notorycznie naruszanie statutu szkoły, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę zobowiązującą dyrektora szkoły do złożenia wniosku do Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
5. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (opiekunów prawnych) ucznia o przyczynie zastosowania wobec niego kary lub o przyznanej mu nagrodzie.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§30.
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§31.
1. Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkoły.
§32.
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy.
§33.
1. Szkoła prowadzić może działalność gospodarczą, która nie może kolidować z podstawowymi funkcjami i zadaniami szkoły.
§34.
1. Organem kompetentnym do uchwalenia zmian w statucie gimnazjum jest Rada Gimnazjum.
2. Nowelizacja statutu następuje w formie uchwały.


Skład:


Mirosław Wołojewicz
Dyrektor Gimnazjum
(0-56) 4955702
e-mail: gim.jas@wp.pl