Logo BIP

Dziennik zmian - archiwalna wersja artykułu

Dowód osobisty

wykonał: Benedykt Kamiński typ akcji: Edycja akapitu artykułu

MIEJSCE ZAŁATWIANIA SPRAWY
Urząd Gminy Bartniczka

ul. Brodnicka 8
87-321 Bartniczka


WYMAGANE DOKUMENTY
Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty :
- od ukończenia 18 roku życia,
- od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje
wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

Ponadto obywatel polski ma prawo otrzymać dowód osobisty po ukończeniu 13 roku życia .
Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Osoba, która nie ukończyła 18 roku życia otrzymuje dowód , ważny 5 lat, natomiast osoba, która ukończyła 65 rok życia - dowód ważny na czas nieoznaczony .
Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie :
- zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie,
- uszkodzenia dowodu osobistego,
- upływu terminu ważności dowodu osobistego .
Wprowadzono obowiązek wymiany dowodów osobistych wydanych przed dniem 01 stycznia 2001 roku w następujących terminach :

- do 31 grudnia 2003 r. – wydanych w latach 1962-1972,
-od 1 stycznia 2004 do 31 grudnia 2004 r.-wydanych w latach 1973-1980,
- od 1 stycznia 2005 do 31 grudnia 2005 r. – wydanych w latach 1981-1991,
-od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2006 r. – wydanych w latach 1992 -1995,
- od 1 stycznia 2007 do 31 grudnia 2007 r. –wydanych w latach 1996-2000 r.

Obowiązek uzyskania nowego dowodu osobistego obwarowany jest sankcją. Za uchylanie się od obowiązku jego posiadania – przewidziana jest kara ograniczenia wolności albo grzywny do 5 tys. zł.
Zwierzchni nadzór nad wykonywaniem obowiązków związanych z wydawaniem dowodów osobistych sprawuje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracj,natomiast Wojewoda Kujawsko-Pomorski jest organem odwoławczym od orzeczeń administracyjnych .

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa sie osobiście w organie gminy właściwym ze względu na miejsce pobytu stałego.Od 16 kwietnia br.można składać wniosek za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy,jednakże tylko wówczas ,gdy złożenie go we właściwym organie gminy nie jest możliwe.
Do wniosku załącza się :

1) dwie aktualne fotografie o wymiarach 35 x 45 mm w taki sposób,aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem,z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy ( od 16.04.br. osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami i wtedy dołacza orzeczenie o niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku , wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności , a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy i załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej ) ,

2)dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego :
- za wydanie dowodu osobistego pobiera się opłatę w wysokości 30 zł,którą wpłaca
się do kasy urzędu gminy lub na rachunek bankowy urzędu w PKO o/o Brodnica
10205024-45157-360-1 .
- powyższej opłaty nie pobiera się od osób,które utraciły dowód osobisty w wyniku klęsk żywiołowych,a także od osób przebywających w domach opieki społecznej lub korzystających z pomcy społecznej w formie zasiłków stałych ,oraz małoletnich przebywających w domach dziecka.
Dokumentem poświadczającym uprawnienie do zwolnienia od opłaty za wydanie dowodu osobistego od powyższych osób jest zaświadczenie właściwego organu do spraw pomocy społecznej o korzystaniu ze stałych form tej pomocy .

3)Odpis skrócony aktu urodzenia załączają osoby,które nie wstąpiły w związek małżeński,

4)Odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualne używanym nazwisku,
- do wniosku nie dołącza się wymienionych wyżej dokumentów,jeżeli zostały sporządzone w miejscowym urzędzie stanu cywilnego .
5)Poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa,jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości co do obywatelstwa osoby .Ten załącznik jest konieczny tylko na wyrazne żądanie organu gminy.

Osoba,która utraciła dowód osobisty,musi zawiadomić o tym fakcie najbliższy organ gminy oraz wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu .
Organ bez żadnych opłat wydaje zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, którym można sie posługiwać i które jest ważne do czasu wydania nowego dowodu .
Jeżeli osoba znalazłaby dowód osobisty, który zgłosiła jako utracony po złożeniu wniosku o wydanie nowego dowodu,to nie może tego faktu zataić .Musi zawiadomić o odnalezieniu organ gminy w Grążawach .Gdyby natomiast osoba znalazła dowód,który jej skradziono po wydaniu nowego dowodu osobistego,to dokument znaleziony będzie musiała złożyć w Urzędzie Gminy Grążawy .
Panadto dowód osobisty podlega obowiązkowi zwrotu w razie :
- utraty obywatelstwa polskiego,
- zgonu posiadacza dowodu osobistego .

OPŁATY
- za wydanie dowodu osobistego pobiera się opłatę w wysokości 30 zł,którą wpłaca
się do kasy urzędu gminy lub na rachunek bankowy urzędu w PKO o/o Brodnica
10205024-45157-360-1 .

TERMIN ZAŁATWIANIA SPRAWY
30 dni

PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych(Dz.U. z 2001 r.Nr 87,poz.960 z póz.zm.), - Ustawa z dnia 12 września 2002 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o e