Logo BIP

Dziennik zmian - archiwalna wersja artykułu

Szkoła Podstawowa w Radoszkach

wykonał: Benedykt Kamiński typ akcji: Dodanie akapitu artykułu

Szkoła Podstawowa w Radoszkach
Radoszki, 87-321 Bartniczka

(0-56) 493 66 46
e-mail:

Opis działalności:


STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RADOSZKACH
RADOSZK1, 1999r

POSTANOWIENIA OGÓLNE.


§1.
l. Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa w Radoszkach, w
dalszej części zwaną szkołą.
§2.
1. Szkoła jest instytucją kształcącą i wychowującą w oparciu o zatwierdzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej programy dydaktyczne, społecznie akceptowany system wartości, tradycje narodu polskiego i ogólnoludzkie normy moralne.
2. Szkoła zapewnia wszystkim uczniom jednolite podstawowe wykształcenie, stanowiące podbudowę do dalszej edukacji ogólnej i zawodowej.
3. Nauka w szkole jest obowiązkowa i bezpłatna.
§3.
1. Siedzibą szkoły jest miejscowość Radoszki.
2.Szkoła ma prawo do używania pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami §4.
1. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina w Grążawach.
2.Bezpośredni nadzór nad działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkoły pełni Kurator Oświaty.
3. Czas trwania cyklu kształcenia w szkole zgodnie z
przepisami w sprawie ramowych planów nauczania wynosi 6 lat.
§ 5
1.Szkole podporządkowana jest organizacyjnie szkoła filialna nosząca nazwę Szkoła Podstawowa w Łaszewie.
2. Cykl kształcenia w szkole filialnej wynosi 3 lata i obej-muje uczniów klas I-III uczonych w ramach kształcenia zintegrowanego.
3. Nauczyciele szkoły filialnej tworzą własną radę pedago-giczną.
4. Szkołą filialną kieruje kierownik powołany przez Dyrektora Szkoły Podstawowej w Radoszkach.
5. Zakres obowiązków i uprawnień kierownika szkoły filialnej ustala dyrektor Szkoły Podstawowej w Radoszkach.
6. W szkole filialnej jest prowadzony oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego.


CELE I ZADANIA SZKOŁY.


§6.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
• umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
• ocenie podlegają wiedza, umiejętności, sprawności, osiągnięcia i zachowanie uczniów; szczegółowe zasady oceny określa "Szkolny system oceniania uczniów".
• kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów.
• sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
2. Szkoła, uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci organizuje naukę religii na życzenie rodziców na warunkach określonych w drodze rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
3. W pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoła zapewnia podtrzymywanie kultury i tradycji regionalnej.
4. Szkoła we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
5. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi
uczęszczającymi do szkoły poprzez prowadzenie nauczania w systemie
zindywidualizowanym i indywidualnym.
6. O objęciu systemem nauczania, o którym mowa w punkcie 5 decyduje dyrektor szkoły w oparciu o orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz za zgodą rodziców (opiekunów) ucznia.
7. Szkoła umożliwia, w miarę posiadanych środków i możliwości, realizację zainteresowań uczniów poprzez tworzenie: kół przedmiotowych, kół zainteresowań, udział w pracach organizacji szkolnych.
8. Zasady organizacji zajęć wymienionych w punkcie poprzednim określają zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej.
9. Szkoła zapewnia sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych z uwzględnieniem obowiązujących w szkole przepisów bezpieczeństwa i higieny.
10. Podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, dyrektor szkoły wyznacza opiekuna bądź opiekunów odpowiadających za bezpieczeństwo powierzonych im dzieci.
11. Liczbę opiekunów, o których mowa w punkcie 10 określają odrębne przepisy.
12. Na terenie obiektu szkolnego pełnione są dyżury nauczycielskie. Sposób i zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole określa "Regulamin dyżurów nauczycielskich" uchwalony przez radę pedagogiczną.
13. Rodzice (opiekunowie) dzieci i uczniów, które nie ukończyły 7 lat życia, zobowiązani są do ich prowadzenia na zajęcia szkolne i odbierania po zakończeniu zajęć w szkole.
14 Zobowiązania pisemne, o których mowa w poprzednim punkcie rodzice (opiekunowie) składają w pierwszym dniu roku szkolnego do wychowawcy oddziału do którego uczęszcza ich dziecko.
15. Uczniowie z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu i wzroku otoczeni będą indywidualną opieką nauczycieli.
16. Uczniom o szczególnie trudnych warunkach rodzinnych i losowych udzielona może być pomoc materialna.
17. Formy i zasady udzielania pomocy materialnej uzależnione są od możliwości finansowych szkoły.
18. Tryb przyznawania pomocy, o której mowa w punkcie 16 i 17, ustala wspólnie doraźna komisja powołana przez dyrektora szkoły i składająca się z przedstawicieli rady rodziców i rady pedagogicznej.
19. Z wnioskiem o udzielenia pomocy materialnej zwrócić się mogą bezpośrednio do dyrektora szkoły: uczeń, jego rodzice oraz wychowawca klasy, do której uczeń uczęszcza. Wniosek rozpatruje komisja wymieniona w punkcie 18, której decyzja jest ostateczna i nie podlega zaskarżeniu.
20. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
21. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca prowadzi swój oddział przez tok nauczania od kl. I do kl. III włącznie i od kl. IV do kl. VI włącznie.
22. Rodzice i uczniowie mają prawo wnioskować do dyrektora szkoły o powołanie na stanowisko wychowawcy wskazanego przez siebie nauczyciela bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył bądź powierzy zadania wychowawcy.
23. W wypadku nie uwzględnienia powyższego wniosku, dyrektor szkoły winien w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku przekazać wnioskodawcy pisemną odpowiedź z uzasadnieniem swojej decyzji.


ORGANY SZKOŁY


§7.
Organami szkoły są:
1. Dyrektor szkoły
2. Rada pedagogiczna
3. Rada rodziców
4. Samorząd uczniowski
Każdy z wymienionych organów ma prawo i możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą.


DYREKTOR SZKOŁY


Do zadań dyrektora szkoły należy:
1. Kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz.
2. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego poprzez:
• przyjęcie "Szkolnego zestawu programów nauczania"
• hospitację zajęć dydaktycznych w tym również pozalekcyjnych
• kontrolę dokumentacji nauczycieli i opiekunów organizacji uczniowskich
• kontrolę dyscypliny pracy nauczycieli
3. Sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
4. Realizacja uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji.
5. Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie.
6. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
7. Dyrektor zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
8. Dyrektor przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły.
9. Dyrektor występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie odznaczeń nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły (z wyłączeniem nagrody dyrektora szkoły).
10. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim.


RADA PEDAGOGICZNA


l. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
• zatwierdzenie planów pracy szkoły,
• zatwierdzenie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
• zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
• ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
• podejmowanie uchwał w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły,
• uchwalenie statutu szkoły,
• może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub
innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
• z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
• organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
• projekt planu finansowego szkoły,
• wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
• propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
• opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły.
3. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
4. Dyrektor szkoły ma prawo wstrzymać wykonanie uchwał, o których mowa w poprzednim punkcie, o ile są niezgodne z przepisami prawa i zawiadomić o tym niezwłocznie organ prowadzący szkołę, który uchyla uchwałę w razie jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzje organu prowadzącego szkołę są ostateczne.
5. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady są protokołowane.
6. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole.
8. W przypadkach określonych w punkcie 7 dotyczącym odwołania nauczyciela, dyrektor jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od daty otrzymania uchwały rady pedagogicznej.


RADA RODZICÓW


1. Rada rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów.
2. Wybór członków rady rodziców dokonywany jest na ogólnym zebraniu rodziców w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej 50% rodziców.
3. Członkowie rady rodziców dokonują wyboru spośród siebie jej przewodniczącego.
4. Kadencja rady rodziców trwa 3 lata. Dopuszcza się coroczną zmianę 1/3 jej składu.
5. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. Zebrania rady rodziców są protokołowane.
6. Liczbę członków rady rodziców określa na każdą kadencję ogólne zebranie rodziców.
7. W posiedzeniu rady rodziców może brać udział z głosem doradczym dyrektor szkoły lub inne osoby (zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady).
8. Do kompetencji rady rodziców należy:
• występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
• w celu wspierania działalności statutowej szkoły możliwość gromadzenia funduszy i dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł; zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin,
• opiniowanie projektu finansowego szkoły, projektu statutu szkoły oraz bieżących i perspektywicznych programów poprawy warunków pracy szkoły.
9. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
10. Formy tego współdziałania uwzględniaj ą prawo rodziców do:
• znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
• znajomość przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów poprawkowych,
• uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
• informacji o przewidywanym dla ucznia okresowym (rocznym) stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem okresu (rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych) w formie pisemnego powiadomienia w dzienniczku uczniowskim,
• uzyskania informacji i porad dotyczących wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
• wyrażania i przekazywania organowi pełniącemu nadzór
pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły. 11. Szkoła organizuje co najmniej 3 razy w roku szkolnym spotkania ze
wszystkimi rodzicami, w celu informacji dydaktycznych wynikach oraz dyskusji na tematy wychowawcze.


SAMORZĄD UCZNIOWSKI


1. Samorząd uczniowski, zwany dalej "samorządem" , tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wspierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
3. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
5. Samorząd może przedstawić Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz Radzie Rodziców wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
• prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią i stawianymi wymaganiami,
• prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
• prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością zaspokajania własnych zainteresowań,
• prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
• prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem szkoły
• prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§8.
1. Za właściwe współdziałanie i przepływ informacji o podejmowanych przez poszczególne organa szkoły ustaleniach i wnioskach odpowiedzialni są: dyrektor szkoły przewodniczący rady rodziców, opiekun samorządu uczniowskiego i przewodniczący rady samorządu uczniowskiego.
2. Spory kompetencyjne lub inne wynikłe w czasie współpracy tych organów rozstrzygane będą na spotkaniach z udziałem dyrektora szkoły.
3. Zebrania pojednawcze organizuje dyrektor szkoły na pisemny wniosek złożony przez przewodniczącego jednego z organów.
4. Spory kompetencyjne lub inne wynikające ze współpracy między dyrektorem szkoły a nauczycielami, rozwiązuje się na spotkaniach rady pedagogicznej z udziałem przedstawicieli właściwych szkolnych organizacji związkowych.


ORGANIZACJA SZKOŁY


§9.
l. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji opracowany przez dyrektora, najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z dyrektorem, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§10.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział
złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów szkolnych.
2. W szkole przeciętna liczba uczniów w oddziale nie powinna w zasadzie przekroczyć 26 uczniów. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli liczba uczniów w każdym oddziale byłaby niższa niż 18.
3. Odział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych i innych, na zajęciach z języków obcych oraz informatyki. Podział na grupy jest obowiązkowy podczas ćwiczeń laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów oraz na zajęciach języków obcych i informatyki w oddziałach liczących. powyżej 24 uczniów.
W oddziałach liczących poniżej 24 uczniów można dokonywać podziału na grupy za zgodą organu prowadzącego szkołę.
11.
1. W szkole jest prowadzony oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego.
2. Zajęcia w oddziale przedszkolnym odbywają się w systemie pięciodniowym o wymiarze 5 godz. dziennie.
3. Oddział przedszkolny spełnia wobec dzieci sześcioletnich te same funkcje opiekuńczo-wychowawcze co szkoła względem uczniów, a treści dydaktyczne realizuje w oparciu o minimum programowe wychowania w przedszkolu.
4. Rodzice (opiekunowie) zobowiązani są do przyprowadzania dzieci na zajęcia i odbierania ich bezpośrednio po zajęciach.
5. Zobowiązania, o których mowa, rodzice (opiekunowie) dzieci składają na piśmie do nauczyciela oddziału do dnia l września w danym roku szkolnym.
6. Do dnia 30 kwietnia każdego roku rodzice (opiekunowie) dokonują zapisu dzieci do oddziału przedszkolnego.
7. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25, a w przypadku przyjęcia co najmniej 2 dzieci niepełnosprawnych -15.
8. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do oddziału po złożeniu przez rodziców (opiekunów) odpowiedniego orzeczenia kwalifikującego z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dzieciom tym zapewnia się, w miarę potrzeb, indywidualną opiekę i program zajęć.
9. W ciągu całego roku szkolnego dzieci otrzymuj ą szklankę ciepłego napoju.
10. Nauczyciel oddziału przedszkolnego jest nauczycielem szkoły i pełni funkcję wychowawcy wobec dzieci sześcioletnich.
11.Inne kwestie dotyczące oddziału przedszkolnego regulują przepisy zawarte w Statucie i Regulaminie pracy Szkoły Podstawowej w Radoszkach.
§12
l. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zdrowia i higieny pracy nauczycieli i uczniów.
§13.
1. Podstawową formą pracy szkoły w kl. IV-VI są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Czas trwania poszczególnych zajęć w kl. I-III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć.
l. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§14.
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia dydaktyczno-wychowawcze i nadobowiązkowe np. koła zainteresowań mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym.
2. Zajęcia te są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
§15.
l. Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub za jego zgodą-poszczególnymi nauczycielami z zakładem kształcenia nauczycieli lub szkoły wyższej.
2. Warunki oraz tryb odbywania praktyki, o której mowa w p. l określa regulamin praktyki przedstawiony przez słuchacza (studenta) dyrektorowi szkoły.
§ 16.
1. Szkoła udostępnia uczniom w sezonie jesienno-zimowym gorący napój: mleko lub herbatę.
2. Odpłatność za korzystanie z napoju ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców, z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia.
§17.
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać:
• gromadzenie i opracowanie zbiorów,
• korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
• prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów.
4. Godziny pracy biblioteki szkolnej umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Za pracę biblioteki szkolnej odpowiada przed dyrektorem szkoły nauczyciel-bibliotekarz.
6. Wymiar czasu pracy nauczyciela-bibliotekarza określają odrębne przepisy.
7. Do zadań nauczyciela-bibliotekarza należy:
• gromadzenie i opracowanie zbiorów,
• wypożyczanie zbiorów
• opiekę nad uczniami korzystającymi ze zbiorów w czytelni,
• prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów,
• prowadzenie działalności, popularyzującej wiedzę
pedagogiczną wśród nauczycieli i rodziców.
§ 16. Do celów szkoleniowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia.


NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY


§18.
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w p. l , określają odrębne przepisy.
§19.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zakres zadań nauczycieli związany jest w szczególności z:
• odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
• prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego,
• dbałością o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny
• wspieraniem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
• bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniu wszystkich uczniów,
• udzielaniu pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
• doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem wiedzy §20. l. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami a w szczególności:
• tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
• inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
• podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej,
2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w p.l:
• otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
• planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
• współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i korygując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami w nauce i niepowodzeniami)
• utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
poznania i ustalania potrzeb opiekuńczo- wychowawczych ich dzieci,
współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i. otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach, włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
• współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, a także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów; organizację i formy udzielania tej pomocy określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3. W celu zapewnienia właściwej współpracy wychowawcy z rodzicami uczniów organizuje on indywidualne formy kontaktu z rodzicami poprzez:
• zebrania klasowe rodziców. organizowane nie rzadziej niż dwa razy w okresie,
• indywidualne spotkania z rodzicami (opiekunami) ucznia w szkole,
• informacje o uczniu w dzienniczku ucznia bądź w innej formie pisemnej potwierdzonej każdorazowo podpisem rodziców (opiekunów).
4. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych,
5. Początkującemu nauczycielowi-wychowawcy dyrektor szkoły przydziela nauczyciela-opiekuna spośród nauczycieli o dużym stażu pedagogicznym i doświadczeniu zawodowym.


UCZNIOWIE SZKOŁY


§21.
1. Uczniami szkoły są dzieci podlegające obowiązkowi szkolnemu, zamieszkałe w obwodzie szkolnym.
2. W uzasadnionych przypadkach do tutejszego obwodu szkoły mogą być zapisane dzieci z innych obwodów szkolnych na pisemny wniosek rodziców po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły.
3. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy ono 7 lat i trwa do 18 roku życia.
4. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które przed dniem l września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną sprawność do podjęcia nauki szkolnej.
5. Decyzja o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
6. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone, ale nie dłużej jednak niż o jeden rok.
7. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, za zgodą rodziców dziecka.
• Na wniosek rodziców obowiązek szkolny może być również realizowany poza szkołą, na podstawie zezwolenia (art. 16 ust. 8 Ustawy o systemie oświaty).
8. Za spełnianie obowiązku szkolnego uznaje się także uczęszczanie dzieci i młodzieży do szkół specjalnych oraz realizację obowiązku szkolnego poza szkołą.
9. Kontrolę spełniania obowiązku szkolnego sprawuje dyrektor szkoły w stosunku do dzieci mieszkających w obwodzie tej szkoły, w szczególności poprzez:
• kontrolę wykonywania obowiązku rodziców w tym zakresie,
• prowadzenie ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu,
• prowadzenie wpisów w księdze uczniów potwierdzających przyjęcie i uczęszczanie dziecka do szkoły,
• współpracę z organami gminy w zakresie informacji o aktualnym stanie i zmianach ewidencji dzieci w wieku 3-18 lat oraz dyrektorami innych szkół podstawowych w związku ze zmianą realizacji obowiązku szkolnego w innym obwodzie.
11. Niespełnianie obowiązku szkolnego podlega egzekucji w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
§ 22. Prawa i obowiązki ucznia.
Uczeń ma prawo do:
1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności,
3. przedstawienia bezpośrednio wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły lub nauczycielom problemów własnych,
a także problemów społeczności szkolnej oraz uzyskania pomocy, odpowiedzi, wyjaśnień,
4. korzystania z pomieszczeń i urządzeń szkoły zgodnie z odrębnymi regulaminami i ustaleniami,
5. uczestniczenia w pracach szkolnych organizacji młodzieżowych i kółek zainteresowań oraz uczestniczenia w pracach organizacji działających poza szkołą, za wiedzą i zgodą wychowawcy i dyrektora szkoły,
6. korzystania z pomocy finansowej, stałej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
7. reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi zainteresowaniami,
8. oceny ze stanu wiedzy i umiejętności na bieżąco w sposób jawny; ocenę z poszczególnych przedmiotów otrzymywać wyłącznie za umiejętności i wiadomości,
9. powiadamiania o sprawdzianie lub powtórce obejmującej jeden lub więcej działów materiału z tygodniowym wyprzedzeniem; w ciągu dnia może odbywać się jeden sprawdzian, a w tygodniu nie więcej niż trzy sprawdziany, kartkówka może obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji i może odbyć się niezapowiedziana,
10. otrzymania zwrotu ocenionych prac w czasie nie dłuższym niż dwa tygodnie,
11. otrzymania dodatkowej pomocy nauczyciela w przypadku uzasadnionym, gdy nie radzi sobie z przyswojeniem materiału bieżącego, w postaci:
• dodatkowego wyjaśnienia trudniejszych partii materiału,
• otrzymania wskazówek, co do zakresu materiału,
• zorganizowania indywidualnej pomocy koleżeńskiej,
12.korzystania z konsultacji przedmiotowych przygotowujących do sprawdzianu kompetencji po kl. VI,
13. uczeń ma prawo do odpoczynku:
• w czasie przerw między lekcyjnych,
• w czasie przerw świątecznych i wakacji, które są wolne od prac domowych,
14. przedstawiania właściwych propozycji dotyczących udoskonalania metod pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły,
Obowiązki ucznia:
1. zachowywać się godnie i kulturalnie w szkole i poza szkołą, dbać o piękno mowy ojczystej,
2. dbać o honor szkoły, szanować i wzbogacać jej tradycje,
3. troszczyć się o mienie szkoły, jej estetyczny wygląd, starać się o utrzymanie porządku i czystości na terenie szkoły,
4. podporządkowywać się zarządzeniom władz oświatowych, dyrekcji szkoły, rady pedagogicznej i wychowawcy klasy,
5. pilnie i systematycznie uczyć się:
• punktualnie i regularnie uczęszczać do szkoły,
• z pojedynczych lekcji zwalniać się u nauczyciela, na pisemną prośbę rodziców (opiekunów),
• aktywnie uczestniczyć w zajęciach szkolnych, systematycznie przygotowywać się do lekcji, rzetelnie pracować nad poszerzeniem swojej wiedzy i umiejętności,
6. przestrzegać zasad współżycia społecznego:
• okazywać szacunek rodzicom, nauczycielom oraz wszystkim pracownikom szkoły,
• być koleżeńskim,
• przeciwstawiać się przejawom brutalności, wulgarności oraz dewastacji urządzeń szkolnych i mienia społecznego,
• naprawiać wyrządzone przez siebie szkody materialne,
• szanować poglądy i przekonania innych,
• postępować zgodnie z dobrem ogółu społeczności uczniowskiej,
• brać udział w pracach samorządu uczniowskiego, przyczyniać się do realizacji jego zadań podporządkowywać się jego uchwałom, wywiązywać się z przyjętych prac społecznych i funkcji,
• przestrzegać wszelkich regulaminów normujących życie szkoły,
7. dbać o zdrowie, bezpieczeństwo własne i swoich kolegów:
• nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, nie używać narkotyków i innych środków odurzających,
• zawiadamiać dyrekcję szkoły lub innych nauczycieli o zauważonych sytuacjach grożących niebezpieczeństwem,
8. dbać o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
§23. Nagrody i kary.
1. Uczeń może być wyróżniony bądź nagrodzony za bardzo dobre wyniki w nauce, zaangażowanie na rzecz społeczności szkolnej, godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz i wysoką kulturę osobistą.
2. Za osiągnięcia wymienione w punkcie pierwszym może być wyróżniony i nagrodzony;
• pochwałą od wychowawcy klasy lub innego nauczyciela,
• pochwałą od wychowawcy klasy lub innego nauczyciela wobec zespołu uczniowskiego na apelu szkolnym,
• pochwałą od dyrektora szkoły wobec młodzieży,
• umieszczenia fotografii i nazwiska na tablicy "Nasi najlepsi",
• świadectwem z wyróżnieniem,
• tytułem "Wzorowy uczeń",
3. Za nieprzestrzeganie obowiązków uczniowskich uczeń może być ukarany:
• upomnieniem wychowawcy klasy,
• naganą wychowawcy klasy przed zespołem klasowym,
• naganą dyrektora szkoły,
• naganą dyrektora szkoły przed społecznością szkolną,
4. Uczeń ma prawo odwołać się od decyzji o wymierzeniu kary do instancji wyższej od tej, która karę nałożyła np. od kary nałożonej przez wychowawcę do dyrektora szkoły.
5. Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
6. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE


§24. l. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi
przepisami. §25.
1.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej określaj ą odrębne przepisy.


Skład:

Kazimierz Zawisza
Dyrektor szkoły
(0-56) 493 66 46
e-mail: