Wydział Oświaty Kultury i Sportu
1. Do zakresu działania Wydziału Oświaty Kultury i Sportu należy w szczególności:
1) zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej w przedszkolach, sześcioletnich szkołach podstawowych, trzyletnim gimnazjum ;
2) zapewnienie warunków do spełniania obowiązku odbywania rocznego przygotowania przedszkolnego ;
3) przedstawianie propozycji dotyczących zakładania i prowadzenia:
a) publicznych przedszkoli,
b) szkół podstawowych,
c) gimnazjów;
4) przygotowywanie dokumentacji dotyczącej ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz granic ich obwodów;
5) na mocy zawartych porozumień z dyrektorami szkół [prowadzenie obsługi finansowo księgowej szkół, w tym zapewnienie prawidłowej realizacji wypłat wynagrodzeń i świadczeń socjalnych oraz rozliczeń z ZUS-em i Urzędem Skarbowym, ewidencjonowanie danych o zatrudnieniu i wynagrodzeniach pracowników placówek oświatowych,
6) organizowanie obsługi administracyjno gospodarczej szkół w zakresie inwestycji, remontów i zaopatrzenia w opał z zachowaniem reguł postępowania określonych ustawą o zamówieniach publicznych;
7) podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i innych zadań statutowych ;
8) opracowywanie projektów rocznych planów dochodów i wydatków oświatowych , współdziałanie w tym zakresie dyrektorami szkół oraz odpowiednimi komórkami Urzędu Gminy;
9) gospodarowanie środkami budżetowymi przyznawanymi Wydziałowi;
10) sprawowanie nadzoru nad gospodarowaniem mieniem szkolnym przez dyrektorów poszczególnych szkół;
11) opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkół i aneksów do arkuszy w zakresie dotyczącym kompetencji organu prowadzącego;
12) nadzorowanie realizacji rocznych projektów organizacji szkół zatwierdzonych przez wójta gminy;
13) prowadzenie wymaganych zbiorczych ewidencji dotyczących spraw pracowniczych i uczniowskich, oraz sporządzanie wymaganych sprawozdań statystycznych w zakresie realizowanych zadań;
14) zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci uczęszczających do publicznych szkół podstawowych oraz gimnazjów;
15) przekazywanie dyrektorom szkół informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat;
16) kontrola spełniania obowiązków nauki przez młodzież w wieku 16-18 lat;
17) realizacja zadań związanych ze sprawowaniem merytorycznego nadzoru nad działalnością przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów;
18) realizacja zadań wynikających z ustawy o systemie informacji oświatowej;
19) realizacja zadań związanych z powierzeniem stanowiska i odwołaniem ze stanowiska
dyrektora szkoły;
20) przygotowanie projektu regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora szkoły;
21) przygotowanie projektu uchwały w sprawie powołania komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły oraz udział w komisji;
22) prowadzenie akt osobowych dyrektorów szkół;
23) współpraca z dyrektorami w zakresie organizowania przeglądów stanu technicznego oraz przygotowania inwestycji oświatowych;
24) przygotowanie dokumentacji związanej z wyznaczeniem nauczyciela do pełnienia zastępstwa za nieobecnego dyrektora szkoły w której nie ma stanowiska wicedyrektora;
25) określenie zasad udzielania i rozmiar obniżek tygodniowego wymiaru zajęć dla dyrektora szkoły oraz przyznawanie zwolnień od obowiązku realizacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
26) przygotowywanie propozycji w zakresie dodatków motywacyjnych i funkcyjnych dla dyrektorów szkół oraz wniosków o nagrody i odznaczenia dla dyrektorów;
27) współudział przy ocenianiu pracy dyrektora szkoły;
28) opracowywanie projektu regulaminu wynagradzania nauczycieli;
29) przedstawianie propozycji zwiększenia wynagrodzeń nauczycieli w szkołach i placówkach ponad poziom określony w odrębnych przepisach;
30) prowadzenie spraw z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów szkół publicznych i niepublicznych;
31) realizacja zadań z zakresu awansu zawodowego nauczycieli;
32) zapewnienie nauczycielom warunków do doskonalenia zawodowego w tym doradztwa zawodowego;
33) przedstawienie propozycji dotyczących utworzenia służby socjalnej powołanej do gospodarowania zakładowym funduszem świadczeń socjalnych szkoły;
34) prowadzenie postępowania w sprawie wydania zezwolenia na założenie publicznego przedszkola lub szkoły publicznej przez osobę prawną lub fizyczną;
35) przedstawienie propozycji likwidacji szkoły publicznej przy zachowaniu wymogów określonych prawem;
36) prowadzenie postępowania w sprawie wydania zgody na likwidację szkoły publicznej prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną;
37) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
38) realizowanie zadań w zakresie dotowania niepublicznych przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów na zasadach określonych przez Radę Gminy;
39) przygotowywanie projektów porozumień ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli dotyczących zasad współdziałania w dziedzinie oświaty i wychowania w sprawach nie ustalonych w ustawie o związkach zawodowych;
40) współudział i koordynowanie działań w zakresie organizacji szkolnych i międzyszkolnych imprez o charakterze kulturalnym, rekreacyjnym i sportowym;
41) opracowywanie w porozumieniu z organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi, młodzieżowymi oraz jednostkami gospodarki uspołecznionej programów rozwoju życia kulturalnego gminy;
42) organizowanie współdziałania w zakresie upowszechniania kultury jednostek organizacyjnych działających na terenie gminy, w tym inicjowanie określonych działań i uzgadnianie kierunków upowszechniania kultury oraz form ich realizacji, a także podejmowanie wspólnych inwestycji o charakterze kulturalnym;
43) organizowanie imprez kulturalnych o charakterze gminnym oraz wiejskim;
44) opracowywanie kalendarza imprez kulturalnych, koordynowanie i nadzorowanie ich przebiegu;
45) opiniowanie, planowanie i wnioskowanie rozdziału środków przeznaczonych na kulturę;
46) sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością Gminnej Biblioteki Publicznej;
47) przyjmowanie zawiadomień o organizowaniu przez osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne i nie posiadające osobowości prawnej imprez artystycznych i rozrywkowych w ramach działalności kulturalnej odbywających się poza stałą ich siedzibą lub w sposób objazdowy;
48) prowadzenie postępowania w sprawach o wydanie decyzji o zakazie odbycia imprezy artystycznej lub rozrywkowej, jeżeli zagraża ona życiu, zdrowiu lub mieniu w znacznych rozmiarach, lub nie zostały spełnione wymagania określone prawem;
49) tworzenie prawno-organizacyjnych i ekonomicznych warunków dla rozwoju kultury fizycznej i sportu;
50) nadzorowanie zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych o charakterze gminnym;
51) tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej;
52) współudział w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz udzielanie im pomocy w realizacji ich zadań;
53) nadzorowanie i kontrolowanie właściwego wykorzystania i eksploatacji obiektów i urządzeń sportowych oraz ich konserwacji;
54) opracowywanie kalendarza imprez sportowo-rekreacyjnych oraz nadzorowanie i kontrolowanie ich przygotowania i przebiegu;
55) opiniowanie, planowanie i wnioskowanie rozdziału środków przeznaczonych na kulturę fizyczną i sport;
56) prowadzenie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie działania Wydziału ,a w szczególności:
a) zlecenie realizacji zadania publicznego w formie otwartego konkursu ofert, lub w innym trybie, o ile inny tryb zlecenia przewidują odrębne przepisy,
b) rozpatrywanie ofert realizacji zadania publicznego złożonych przez organizacje pozarządowe z własnej inicjatywy,
c) przygotowywanie umów na realizację zadania publicznego,
d) kontrola i ocena realizacji zadania publicznego w tym:
- stanu realizacji zadania,
- efektywności, rzetelności i jakości wykonania zadania,
- prawidłowości wykorzystania środków publicznych przekazywanych na realizację zdania,
- prowadzenie dokumentacji określonej w przepisach prawa i w postanowieniach umowy.
Pani Teresa Rulko - Kierownik Wydziału, tel. 564936824, e-mail: wokis@ugbartniczka.pl.
Pani Maria Kamińska - Księgowa obsługi szkół, tel. 564936823, e-mail: marysia@ugbartniczka.pl.
Pani Anna Kozłowska - Specjalista d/s płac, tel. 564936823, e-mail: aniak@ugbartniczka.pl.
Pan Jerzy Wiśniewski - Animator Sportu "ORLIK"